Saturday 28 January 2017

BAHAN KANDUNGAN BERBAHAYA DALAM PRODUK SEHARIAN !

Image result for asian damaged hair

" Rambut adalah mahkota wanita "

Perumpamaan ini kadang kala menyebabkan sesetengah wanita tertekan, lebih-lebih lagi yang mempunyai masalah rambut yang sukar ditangani.
Sehinggakan, habis beratusan ringgit untuk membeli segala jenis produk dan rawatan salun bagi membaik pulih rambut yang asyik menganggu fikiran setiap kali dilihat di cermin.


            Jawapan untuk segala masalah itu tidak lain tidak bukan, hanyalah pada syampu, perapi rambut atau lain-lain produk yang anda gunakan seharian. Pernahkah anda terfikir untuk melihat pada label kandungan produk tersebut? 

Image result for harmful ingredients in shampoo

     Jika dilihat, begitu banyak nama bahan kimia yang asing bagi kita walhal bahan-bahan itulah yang kita lumurkan di setiap pelusuk tubuh badan atau rambut kita yang tidak ternilai harganya. Bahan- bahan kimia yang berbahaya sangat biasa ditemui di dalam produk-produk komersial termasuklah sabun, pencuci muka, pelembap muka, ubat gigi dan macam-macam lagi.

Tahukah anda bahawa kesemua bahan kimia yang berbahaya ini boleh menyebabkan pelbagai penyakit yang seringkali kita anggap sebagai kebetulan atau tiba-tiba, walhal penyakit-penyakit tersebut telah berkembang secara sedikit demi sedikit di dalam tubuh badan kita melalui penggunaan pelbagai produk komersial dalam sehari-hari.

Ini antara senarai bahan kimia yang berbahaya yang wujud di dalam produk komersial dan kesan terhadap diri kita :

Parabens. 

Parabens digunakan secara meluas bahan pengawet yang menghalang pertumbuhan bakteria, kulat dan yis dalam produk kosmetik. Bunyi yang baik, bukan? Malangnya, mereka melakukan lebih daripada itu. Parabens memiliki sifat-sifat estrogen meniru yang dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser payudara. Bahan kimia ini diserap melalui kulit dan telah dikenal pasti dalam sampel biopsi daripada tumor payudara. Mereka boleh ditemui di solek, mencuci badan, deodoran, syampu dan pembersih muka. Anda juga boleh menemui mereka dalam produk makanan dan farmaseutikal.
warna sintetik.

Jika anda lihat pada label produk anda dan notis FD & C atau D & C, mereka mewakili warna tiruan. F - mewakili makanan dan D & C mewakili dadah dan kosmetik. HUruf-huruf ini mendahului warna dan nombor (contohnya, D & C Merah 27 atau FD & C biru 1). Warna-warna sintetik ini diperolehi daripada petroleum atau arang batu sumber tar. Warna sintetik disyaki menjadi karsinogen manusia, kerengsaan kulit dan dikaitkan dengan ADHD pada kanak-kanak. Klasifikasi Eropah dan Pelabelan difikirkan karsinogen manusia dan Kesatuan Eropah telah mengharamkan pengunaanya.

Fragrance. 

Kategori ini adalah agak menakutkan. Apakah maksud "pewangi"? Istilah ini telah dicipta untuk melindungi syarikat "formula rahsia." Tetapi sebagai pengguna, anda mungkin meletakkan pada badan anda ramuan yang mengandungi bertan-tan bahan kimia yang berbahaya kepada kesihatan anda. Menurut Kumpulan Kerja Alam Sekitar (EWG) Kulit Pangkalan Deep, campuran wangian telah dikaitkan dengan alahan, dermatitis, masalah pernafasan dan potensi kesan ke atas sistem pembiakan. Ia boleh didapati dalam pelbagai produk seperti minyak wangi, cologne, perapi, syampu, mencuci badan dan pelembap.

Phthalates.

Sekumpulan bahan kimia yang digunakan dalam beratus-ratus produk untuk meningkatkan fleksibiliti dan kelembutan plastik. Phthalates utama dalam kosmetik dan produk penjagaan peribadi adalah phthalate dibutil dalam pengilat kuku, phthalate diethyl dalam minyak wangi dan losyen, dan dimetil phthalate dalam semburan rambut. Mereka dikenali sebagai pengganggu endokrin dan telah dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser payudara, pembangunan payudara awal dalam perempuan, dan kecacatan kelahiran pembiakan lelaki dan perempuan. Malangnya, ia tidak dinyatakan pada setiap produk kerana ia ditambah kepada wangian (ingat "formula rahsia" tidak disenaraikan), ruang-ruang utama dalam undang-undang. Mereka boleh didapati dalam deodoran, minyak wangi / colognes, penyembur rambut dan pelembap.


Triclosan. 

Tricolson digunakan secara meluas sebagai kimia antimikrob, adalah satu pengganggu endokrin - terutamanya tiroid, hormon pembiakan, dan kerengsaan kulit. Kajian meningkatkan kebimbangan bahawa triclosan menyumbang kepada penentang bakteria antibiotik. Terdapat juga bukti yang tidak cukup sokongan bahawa basuhan dengan sabun anti-bakteria yang mengandungi triclosan tidak memberikan apa-apa manfaat yang lebih daripada basuhan dengan sabun biasa dan air. Tricolson boleh didapati dalam ubat gigi, sabun antibakteria dan deodoran.


Sodium lauryl sulfat (SLS) / natrium sulfat laureth (SLES). 

Bahan ini boleh didapati di lebih daripada 90 peratus daripada penjagaan dan pembersihan produk peribadi (kesemua produk berbuih). SLS ini menyebabkan iritasi kulit, paru-paru, dan mata. Satu kebimbangan utama mengenai SLS ini adalah potensinya untuk berinteraksi dan bergabung dengan bahan kimia lain untuk membentuk nitrosamines, karsinogen. Gabungan ini boleh membawa kepada pelbagai isu-isu lain seperti sakit buah pinggang dan kerosakan pernafasan. Mereka boleh didapati dalam syampu, pencuci badan / pembersih, maskara dan rawatan jerawat.


Formaldehid.

Formaldehid digunakan dalam banyak produk kosmetik untuk membantu mencegah pertumbuhan bakteria. Kimia ini dianggap sebagai karsinogen manusia oleh Agensi Antarabangsa untuk Penyelidikan Karsinogen (IARC) dan telah dikaitkan dengan berkaitan pekerjaan kanser: hidung dan nasofarinks. Ia diketahui menyebabkan reaksi alergi kulit dan ia juga boleh membahayakan sistem imun. Ia boleh didapati dalam pengilat kuku, mencuci badan, dingin, syampu, pembersih, bayang-bayang mata, kuku rawatan menggilap.

Toluena. 

Petrokimia yang diperolehi daripada petroleum atau arang batu sumber tar. Anda boleh melihatnya pada label yang disenaraikan seperti benzena, toluol, phenylmethane, methylbenzene. Toluene adalah pelarut yang kuat mampu untuk membubarkan cat dan cat nipis. Ia boleh memberi kesan kepada sistem pernafasan, menyebabkan loya dan merengsakan kulit anda. Ibu-ibu seharusnya mengelakkan pendedahan kepada toluene

Image result for harmful ingredients in shampoo
Ketahuilah begitu banyak lagi bahan kimia berbahaya yang tidak tersenarai. Sayangilah tubuh anda dan alam sekitar kita yang tiada gantinya lagi.